Jag glömde igår…

24 Apr

…jag skulle ju lägga upp receptet på pajen jag gjorde till middag igår, men efter maten somnade jag ju i några timmar 😦 Men här kommer receptet iallafall. Receptet är från Coop Konsum sin hemsida/app och jag rekommenderar det starkt. Jag använder lite mer salt och peppar och sen skippar jag solrosfröm/pumpafrön och jag har alltid gjord denna paj på vanlig skinka. Och jag har bara hackat hackat tomaterna och inte tagit bort kärnorna.

Paj på pålägg

  • 3,25 dl vetemjöl
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 1 msk vatten
Fyllning:
  • 120 g kassler, rökt skinka eller salami
  • 1  liten hackad rödlök
  • 2  urkärnade, grovhackade tomater
  • 2  ägg
  • 2 dl mjölk
  • 2 dl riven ost
  • 2 tsk torkad oregano
  • 1 tsk salt
  • 2 krm malen peppar
  • 0,5 dl pumpafrön, eller solrosfrön
  • 1 dl hackad persilja

Gör så här

Arbeta ihop vetemjöl, smör och vatten till en deg. Kavla eller tryck ut degen i en form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter, degen ska täcka botten och kanter. Nagga botten med en gaffel och ställ i kylen cirka 15 minuter.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader, 10-15 minuter. Fördela salami, kassler eller skinka, rödlök och tomater i det förgräddade skalet. Vispa ihop ägg, mjölk, ost, oregano, salt och peppar.

Häll ner i pajskalet och strö på pumpa- eller solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills äggen stannat, cirka 30 minuter. Strö över persilja innan servering.

Ha en toppen dag!

2 svar to “Jag glömde igår…”

  1. Lena 24 april, 2012 den 14:41 #

    Ser underbar ut 🙂

    Kram

    • martasvardag 24 april, 2012 den 14:51 #

      Det är verkligen en jättegod paj måste jag säga, så värt att prova laga…inte så svårlagad 🙂
      Kram

Kommentera

